Yritysten kesäjuhla, valmistujaiset ja kesähäät lähenevät, ja moni jännittää jo tässä vaiheessa puheen pitämistä. Nou hätä, minulla on hyviä uutisia: vaikka esiintymisjännitystä tai suoranaista esiintymispelkoa on vaikeaa täysin voittaa (jännittäminen on kehon normaali reaktio), voi esiintymisjännitystä hallita ja valjastaa se hyötykäyttöön.

Tässä blogissa saat 15 vinkkiä, joilla voit kääntää esiintymisjännityksen positiiviseksi energiaksi:

  1. Hyväksy jännittäminen. Se kuuluu asiaan ja on vaaratonta. Jännitys ei yleensä näy ulospäin niin pahasti kuin jännittäjä itse kuvittelee eikä estä puhumista ja esiintymistä. Se antaa sinulle ylimääräisen annoksen energiaa, jonka voit ottaa hyötykäyttöön eli jännittäminen voi myös parantaa esitystäsi!
  2. Mieti, mikä on pahinta, mitä voi tapahtua. Että yleisö huomaa jännityksesi? Kaadut matkalla lavalle?
    Esiintymisharjoitus
    • EnerziaEila
    • Twitter
    • Enerzia
    • eilaenerzia
    Sukkahousut repeävät? Unohdat, mitä sinun piti sanoa? Mieti sitten, miten voit valmistautua, jos näin sattuisi käymään. On hyvä muistaa, että julkkiksillekin sattuu vahinkoja. MT3:n uutistoimittaja Kirsi Alm-Siira putosi kesken lähetyksen tuolilta. Silti hän jäi naurullaan positiivisella tavalla ihmisten mieliin.
  3. Aseta realistiset tavoitteet. Älä odota ensimmäiseltä puheenvuoroltasi ihmeitä. Jos esiintymispelkosi on todella paha, lue puheenvuorosi paperista. Aseta itsellesi pari-kolme tavoitetta. Esimerkiksi, että hymyilet ja otat katsekontaktin yleisöösi ennen aloittamista, keskityt puhumaan rauhallisella äänellä sekä ääntämään sanat selkeästi. Kun sinulla jää esiintymisestä positiivinen mielikuva, seuraavalla kerralla on jo helpompaa. Ota silloin taas uudet tavoitteet.

Suunnittele esitys tiedotteen 5xM+K-kaavan avulla

  1. Käytä puhe-esityksen suunnittelussa tiedotteen kaavaa 5xM+K eli selvitä itsellesi ennen puhe-esityksen laatimista, MIKSI puhut, mikä on puhe-esityksesi tavoite sekä KENELLE puhut: selvitä, millainen yleisösi on, minkä ikäistä, mitä he tietävät aiheesta jne. Varmista myös, että olette järjestäjän kanssa samoilla linjoilla, MISTÄ aiheesta ja näkökulmasta puhut, MITEN puhut ja MISSÄ ja MILLOIN.
  2. ”Tunne asiasi, niin sanat seuraavat”: Kirjoita koko puhe ylös ja jaa se osiin periaatteella asia/osio, esim. puhuttelu, aloitus, 3 kohdan ”pihvi”, lopetus. Lue puhe ja poista vaikeat sanat ja ilmaisut.
  3. Laadi rungon ja avainsanojen ympärille helposti silmäiltävät ”lunttilaput”. Tee jokaiselle puheen osalle oma A5-kartonkilappu, ei rapiseva, ruudutettu A4. Käytä ranskalaisia viivoja tai bulletpointeja sekä riittävän isoa ja selkeää fonttia.
  4. Opettele esityksen pääasiat ulkoa – ainakin puhuttelu, aloitus ja lopetus, vaikka lukisitkin muut asiat suoraan paperista. Katsekontakti yleisöön pitää ottaa ennen esitystä, muutaman kerran esityksen aikana ja lopuksi.
  5. Harjoittele, harjoittele ja harjoittele kunnes tunnet osaavasi kertoa sisällön vaikka kaverillesi. Voit ottaa esityksen myös kännykkäkameralle. Tee myös mielikuvaharjoituksia, joissa kuvittelet esiintymistilanteen siitä lähtien, kun menet lavalle, otat katsekontaktin yleisöösi ja aloitat esityksen siihen asti, kun lopetat tyylikkäästi ja kävelet tilanteesta pois.

”Tee rentoutumisharjoituksia ennen esiintymistä”

9. Pukeudu asianmukaisesti ja silti mukavasti. Jännittävä tilanne ei ole oikea paikka kokeilla uutta pukua tai korkeita korkoja.

10. Tule ajoissa paikalle ja tee pingviiniharjoitus: rentouta keho vetämällä se aivan tiukaksi paketiksi. Vedä hartiat korviin, peffa piukaksi ja pidätä hengitystä niin kauan, että olo on epämukava. Rentoudu ja hengitä syvään.

11. Ääni rauhoittuu äänenkäyttö- ja rentoutusharjoituksilla. Hengitä syvään, pyörittele hartioita, vääntele ja irvistele kasvojasi hullunkurisesti ja avaa ääni esimerkiksi hokemalla muutaman kerran mustan kissan paksut posket, ärrän kierrän orren ympäri.

12. Kun tulet yleisösi eteen, ota heti hyvä ryhti ja hengähdä syvään, silloin leuka nousee automaattisesti ylöspäin, hartiat oikenevat ja keuhkot avautuvat. Älä aloita, ennen kuin yleisön katseet ovat kiinnittyneet sinuun. Mikään ei rapauta itseluottamusta yhtä paljon kuin se, että joudut puhumaan ihmisten päälle. Ota katsekontakti yleisöön – katse kiertää, etsi ystävälliset kannustavat kasvot ja hymyile, vaikka suupielet väpättäisivät!

13. Muista hengittää! Yleisösi on ystäväsi ja toivoo onnistumistasi. Jos alussa ääni värisee, se ei ole vaarallista. Yleisön myötätunto on puolellasi, sillä useimmat tietävät, miten pelottavalta tilanne voi tuntua. Hengitä syvään ja jatka puhumista, vaikka ”lunttilapusta”.

14. ”Take your time” – pidä puhe-esityksessä pieniä taukoja. Ne antavat tehoa ja painoa viesteillesi sekä aikaa siemaista vettä ja vilkaista muistiinpanojasi. Jos luet paperista, hyvä aika ottaa katsekontakti yleisöön on muistilapun vaihtamisen jälkeen, kun olet ”luntannut” ensimmäisen asian. Anna katseen rauhassa kiertää ja

jatka lukemista / kertomista.

15. Lopeta tyylikkäästi eli älä tyydy sanomaan vain kiitos. Mieti joku yhteenveto, mietelause, slogan, kehotus tai kysymys, sitten vasta kiitos ja kumarrus.


PS. Oletko kiinnostunut harjoittelemaan puhe-esityksen pitämistä mukavassa pienryhmässä videokameran edessä? Lue lisää Enerzian Esiintymisjännityskurssista tästä!

PPS. Jos tykkäsit blogista ja se voisi olla hyödyllinen ystävillesi, jaa sitä eteenpäin! Jakopainikkeet löytyvät alla olevasta palkista.