Jokainen kuluttaja on varmasti joskus tuskaillut uuden tuotteen pakkauksen kanssa – on se sitten tiukkaan kovamuoviin pakattu pieni tekninen osa, silpuksi menevä halpisvessapaperi tai suikaleiksi irtoava alumiinifolio. Halpa on harvoin hyvää, joten kallista ostaessa odottaa saavansa laatua – myös pakkauksissa.

Olen ollut L’Orealin ripsivärien käyttäjä ja vuosia ja seurannut ärtyneenä lempiripsareideni huikeaa hinnannousua. Kun brändin ”Double Extension” -ripsiväri tuli vuosia sitten markkinoille, sitä sai halvimmillaan alennusmyynneissä 9,90 hintaan normaalihinnan pyöriessä 11,90 ja 16,90 välillä. Nyt ripsarin hinta on noussut 18,90 euroon eli hinta alkaa lähennellä luksusbrändien hintatasoa.

Valitettavasti L’Orealin hinta ja pakkaus eivät vastaa toisiaan vaan tuote pysyy niiden osalta markettitavarana; sinänsä laadukas ripsiväri ostetaan sellaisenaan ilman pakkausta ja niin tiukasti halvalla teipillä käärittynä, että ilman superterävää veistä sitä ei saa auki. Kynsilakat ja säleet kynsistä kyllä lähtivät ja ripsari on edelleen teipeissä odottamassa seuraavaa yritystä.

Toimivuudesta ja helppokäyttöisyydestä kilpailuvaltti

Mies osti Del Monten ananasta tutun Rainbown sijasta. Neljästä purkista kahdesta jäi kannen avaajan rengas käteen, ja purkki piti avata vanhanaikaisesti purkinavaajalla. Koska kansi oli suunniteltu ja leikattu avainrenkaalla avattavaksi, sotkuahan siitä syntyi, kun kansi painui mehun keskelle purkkiin. Rainbown ananaspurkit ovat toimineet esimerkillisesti niin kauan kuin muistan, vaikka hinta on kolmanneksen halvempi.

Monet hienosuolapaketit saavat myös raivon valtaan, kun suolaa ei saa kaadettua siististi sirottimeen. Miksi suolavalmistajat eivät pakkaa tuotetta kuten Fazer kaurahiutalesuosikkini Alku-Sadonkorjuupuuron: perinteisen maitopurkin avaamistavalla varustettuun pakettiin? Helppo avata, kaataa ja sulkea. Tuote on laadukas sisältä ja päältä ja ilo käyttää.

Karkkipussit ovat olleet jo vuosikymmeniä minulle murheenkryyni, koska haluan nautiskella karkkia vain silloin tällöin. Kun yritän repäistä muovipussista vain kulman, koko pussi hajoaa keskellä olevasta saumasta ja sisältö pitää siirtää johonkin kulhoon. Sisuja en osta enää lainkaan, koska laatikko ei pysy kiinni ja karkit löytyvät aina tahmeina käsilaukun pohjalta.

On outoa, ettei tähän mennessä ole keksitty karkkipussien ja laatikoiden avaamiseen nykyistä järkevämpiä vaihtoehtoja. Miksi pussit eivät voi avautua edes kokonaan auki kuten sipsipussit, kun molemmilta puolilta repäisee auki? Eikö rasioista voi tehdä kovassakin menossa paremmin kiinni pysyviä? Ehkä makeisvalmistajat haluavatkin, että kaikki syödään kerralla eikä yksitellen napsimalla.

Mielikuvilla myydään – käyttäjäkokemus osoittaa, kuinka paljon

Me naiset tiedämme, että kallis kasvorasva ei välttämättä ole Lidlin rasvaa kummempi, mutta joskus on kivaa hemmotella itseä kauniilla pakkauksella ja luksusbrändin antamalla mielikuvalla kylppärin hyllyssä. Usein laatutuote on myös helppo ja kätevä käyttää.

Siksi olen valmis maksamaan laadusta enemmän. Jos pakkaus ei kuitenkaan toimi ja tuotetta ei saa ulos laatikosta, purkista tai tuubista kynsiä rikkomatta ja sormia sotkematta, tuote jää seuraavalla kerralla hyllyyn. Tämä toimii myös toisinpäin: keskinkertainenkin tuote kelpaa, jos pakkaus on kaunis ja/tai toimiva. Tästä on hyvänä esimerkkinä Lidlin silmämeikin puhdistusaine. Kun vanulappua painaa korkkia vasten, se kostuttaa vanulapun muutamalla painalluksella. Halpaa ja toimivaa ainetta kätevässä purkissa. Tuotteessa on hinta ja laatu kohdallaan.

Tuotteen valmistuksen ja muun elinkaaren eri vaiheissa pitäisi miettiä tarkemmin mielikuvaan vaikuttavia asioita. Raaka-aineiden alkuperä, valmistus- ja tuotantomenetelmät ja -paikka sekä pakkausten raaka-aineet, ulkonäkö ja käytettävyys voivat näytellä yllättävän suurta osaa ostopäätöksen tekemisessä. Mielikuvat syntyvät kokemuksista, ei vain hinnan ja markkinointiviestien perusteella.