Minulta kysytään usein, miten esiintymisjännityksestä pääsee eroon. Vastaan yleensä, että ei mitenkään, koska esiintymisjännitys on normaali kehon reaktio. Lähes jokainen jännittää esiintymistä, vaikka ei sitä myöntäisikään. Löydät tästä blogista muutamia vinkkejä esiintymisjännityksen taltuttamiseen. Lisää saat lopussa olevan linkin kautta ladattavasta Esiintymisjännittäjän oppaasta.

Esiintymisjännitys hyötykäyttöön

Ensimmäinen neuvoni jännittäjille on hyväksyä jännittäminen. Se kuuluu asiaan ja on vaaratonta eikä myöskään yleensä estä puheenvuoron pitämistä. Vaikka olisit kovastikin jännittynyt, se ei välttämättä näy ulospäin eikä estä puhumista ja esiintymistä. Ajattele pikemminkin niin, että jännittäminen tarjoaa sinulle ylimääräisen annoksen energiaa, jonka voit ottaa hyötykäyttöön. Jännittäminen voi siis myös parantaa esitystäsi!

Toiseksi kannattaa muistaa, että yleisösi on ystäväsi ja toivoo onnistumistasi. Jos alussa ääni värisee, se ei ole vaarallista. Itsekin puheenvuoroja kuunnelleena varmastikin tiedät, että yleisön myötätunto on puhujan puolella, sillä useimmat tietävät, miten pelottavalta tilanne voi tuntua. Monet puhujat kertovat avoimesti puheenvuoronsa alussa, että nyt jännittää.

Mieti myös, mikä on pahinta, mitä voi tapahtua. Että yleisö huomaa jännityksesi? Kaadut matkalla lavalle? Unohdat, mitä sinun piti sanoa? Mieti sitten, miten voit valmistautua, jos näin sattuisi käymään.

On hyvä muistaa, että julkkiksillekin sattuu vahinkoja. Kirsi Alm-Siira putosi muutama vuosi sitten kesken lähetyksen tuolilta, ja jäi varmasti nauravaisella asenteellaan positiivisella tavalla mieleen.

Aseta realistiset tavoitteet

Älä odota ensimmäiseltä puheenvuoroltasi ihmeitä. Harjoittele esitys kunnolla, mielellään ulkoa. Jos jännityksesi on todella paha, lue puheenvuorosi paperista. Aseta kuitenkin itsellesi pari-kolme tavoitetta. Esimerkiksi, että hymyilet ja otat katsekontaktin yleisöösi ennen aloittamista. Aloita tutuista, hymyilevistä kasvoista, jos sellaiset ovat mukana.

Toinen tavoitteesi voi olla keskittyä hengittämään kunnolla sekä puhumaan hitaasti, selkeästi ja rauhallisella äänellä. Pidä myös taukoja.

Jos puhe-esitys sujui tällä taktiikalla kelvollisesti ja sinulle jäi esiintymisestä positiivinen mielikuva, seuraavalla kerralla on jo helpompaa. Ota silloin taas uudet tavoitteet.

Mitä enemmän esiinnyt ja pidät puheenvuoroja, sitä tottuneempi puhuja sinusta tulee. Siksi kannattaakin pyrkiä hakeutumaan tilanteisiin, joissa pääset pitämään puheenvuoron – vaikka vain lyhyenkin.

Lue lisää vinkkejä esiintymisjännityksen taltuttamiseen Esiintymisjännittäjän oppaasta, jonka voit ladata tästä linkistä!