1. girl-1064658_1920Murahda vastaus asiakkaan tervehdykseen, älä vahingossakaan hymyile tai ota katsekontaktia.
  2. Vähättele asiakkaan ongelmaa tai mitätöi se kokonaan. Paras tietokonehuollossa kuulemani kommentti oli: ”Mutta se toimii täällä”. Mitä se auttaa, jos tietokone ei toimi kotona?
  3. Vänkää itsepäisesti vastaan: ”Kun käytit viimeksi tätä konetta täällä huollossa, se toimi moitteettomasti.” Tätä keskustelua voi jatkaa yllättävän pitkään, jos pokka pitää.
  4. Kun asiakas kertoo, ettei laite silti toimi, kohtele asiakasta kuin ääliötä käyttämällä alentuvaa äänensävyä: ”Oletko kokeillut sammuttaa koneen?” -kysymyksen voi esittää monella tapaa.
  5. Huokaile syvään ja esitä marttyyria, kun asiakas vaatii asian/koneen/laitteen kuntoon saamista.
  6. Pelottele vaativaa asiakasta: ”Jos verkkokortti pitää uusia, kone on Vantaalla huollossa kaksi viikkoa. Toinen vaihtoehto on kokeilla uutta reititintä, jos kotona olevat reitittimet eivät pelaa. Vain kokeilemalla löytyy.” Asiakas hihkuu riemusta, jos tonnin tietokoneeseen ei löydy toimivaa reititintä kuin kokeilemalla, vaikka kotona niitä on jo kaksi kappaletta markkinajohtajasta mokkulaan.
  7. Älä missään nimessä tarjoudu helpottamaan asiakkaan elämää huollon ajaksi tarjoamalla sijaisläppäriä tms.
  8. Vältä kaikin keinoin asiakkaan odotusten täyttämistä tai jopa ylittämistä lupaamalla, että asia saadaan kuntoon ja tarjoamalla hyvitystä turhista huoltokäynneistä.
  9. Älä muuta asennettasi, vaikka näet, että asiakas alkaa hiiltyä. Vastaa samalla mitalla. Muista, että kusipäitä ei tarvitse sietää.
  10. Oleta, että asiakas tulee jatkossakin, koska hänen on määräaikaisen huoltosopimuksen vuoksi pakko. Kun sopimus umpeutuu, vaativa asiakas saa painua vaikka hornan tuuttiin. Aina riittää uusia tumpeloita. Ja onhan meidän myyjillä kädet täynnä töitä ja somekanavissa hyvä mainoskamppis. Eiks je?